Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Eindexamens

Een gezonde spanning hoort erbij als je je eindexamens moet maken. Hoe zorg je ervoor dat die gezonde spanning niet omslaat in examenvrees of stress?

Wat is examenvrees?

Examenvrees is de angst om te zakken voor een toets, overhoring, of examen. Dit heet ook wel 'faalangst'. Daardoor kun je niet meer goed nadenken. Je raakt in de war, je vergeet dingen, je voelt je bang of onrustig.

Tips tegen examenstress

Een beetje spanning of stress is normaal. Natuurlijk wil je je examens graag goed maken. Heb je er veel last van? Probeer dan deze tips eens.

  • Praat erover met je ouders, je docent, of je mentor.
  • Maak een goede planning om te leren voor je examens, en houd je aan die planning.
  • Maak ook tijd vrij voor leuke dingen. Ontspanning is belangrijk.
  • Doe tussendoor ook eens een paar ontspannings- of ademhalingsoefeningen.
  • Je mag fouten maken. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: 'Ik kan niet álles weten, en dat is prima.'
  • Bedenk dat het heel normaal is dat je spanning en stress voelt. Je bent echt niet de enige!
  • Kijk op Psychischegezondheid.nl voor meer tips.

Toch veel stress?

Heb je echt veel last van examenvrees en helpen bovenstaande tips niet? Maak dan een afspraak met je huisarts. Die kan meedenken hoe je de spanning kunt verminderen of er beter mee om kunt gaan. 

Er bestaan ook cursussen tegen faalangst. Vraag ernaar op school, bij je eigen huisarts of kijk op internet voor cursussen bij jou in de buurt.

×
Waar ben je?