Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Bewegen en sporten

Bewegen is gezond. En dat hoeft niet altijd een zware work-out op de sportschool te zijn. Juist wandelen, traplopen en fietsen zijn goede manieren om lekker (en makkelijk) te bewegen gedurende de dag.

Waarom is bewegen goed voor je?

Bewegen is niet alleen goed voor je gewicht, maar ook voor je uithoudingsvermogen, je weerstand, je conditie en de ontwikkeling van je lichaam. Je zit lekkerder in je vel door alle goede hormonen die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten.

Hoeveel beweging heb ik nodig?

Je hebt elke dag minimaal een uur 'matig intensieve inspanning' nodig. Matig intensief betekent dat je wel beweegt, maar dat je er niet heel erg moe van wordt. Dat kan bijvoorbeeld door te fietsen, wandelen (stevig doorstappen), skaten of door intensief te spelen. Of gewoon door alledaagse dingen te doen, bijvoorbeeld de boodschappen, grasmaaien of de auto wassen.

Hoe blijf ik in conditie?

Om fit te blijven, moet je drie keer per week intensief bewegen. Telkens tenminste 20 minuten. Bijvoorbeeld zwemmen, hard fietsen of hardlopen (intensief). Het kan van alles zijn, als je hartslag maar flink omhooggaat.

×
Waar ben je?